לקוחות ממליצים הם סם החיים של העסק

המלצה של לקוח נהנית מאמינות גבוהה יותר מכל פרסום אחר

העולם החברתי, שילוב של טכנולוגיה (מדיה חברתית) ותודעה (מידע, שיתוף, גלובליזציה) מאפשר , או נכון יותר דורש, לדבר שפה אחרת. לא חדשה דווקא. זוהי שפה שתומכת בשיחה ולא בסלוגן , מבוססת על  תועלת וערך  ולא  מסר או ציווי. זוהי שפה שמתאימה לדיון מתמשך בתוך קהילה  ומחליפה את השפה אותה תרגלנו על מנת לדבר עם קהל רב חסר פנים ותודעה. השפה הזו, שמיד נסקור את עקרונותיה, היא השפה הנדרשת לנו על מנת לעבור מהרצאה אייקונית לקהל  לשיחה מתמשכת בקהילה.

המפתחות למעבר מוצלח מפרסום לשיחה מבוססת על עקרון "דבק מגע" כאשר יש לזכור שמדובר על מסלול מעגלי שחוזר על עצמו. קהילה , בניגוד לקמפיין , שיש לו התחלה אמצע וסוף , נמצאת לנצח בתהליך של אבולוציה. הידוק השורות ויצירת ערך. ההתחדשות היא סם החיים שלה. הקיבעון הוא השעון המעורר שלה.

מודל ד.ב.ק – מ.ג.ע  להפיכת קהל לקהילה 

דיבור, דיאלוג – עולם התוכן הוא שמגדיר את הקהילה וממנו נגזרים השפה ונושאי השיחה . קהילה זקוקה לשפה ותוכן שמהווים שיח משותף. היא מחוברת ומשרתת את סדר היום, האג'נדה של החברים בה.

ביקור , בידול – קהילה זקוקה למתחם מבדל בוא מבקרים באופן אקטיבי.  לזירה משותפת, מוחשית או וירטואלית. בית אשר מכיל אותה ומשמש אותה להגשמת הייעוד שלה. מקום בו ניתן לקיים את השיחה להתעדכן ולשאוב מידע ולמצוא חברים ושותפים נוספים. מקום מפגש אליו מגיעים ובו סופגים את הרעיונות המשותפים . הקן שבו נוצרים קשרים בין חברי הקהילה ובו מתעצבת תחושת השייכות , המנהגים , הערכים, הנראות והרגשות המאפיינות אותו (look & feel). מתחם אמיתי או וירטואלי שכל הפוקד אותו חש ומבין ככל הניתן את מה שקהילה רואה כרעיון והתוכן סביבו היא מתלכדת.

קניה, קבלה – שלב הקניה בין אם רעיוני או מוחשי , בין אם מדובר במוצר שירות או תפיסת עולם הוא כרטיס הכניסה לקהילה. גם אם מדובר בהכרזה בלבד. החבר בקהילה חייב לעבור אותו על מנת להרגיש כחלק מהקהילה ולא רק אורח לרגע. אקט החניכה מאשר את המחויבות אשר  תביא את הפרט למעורבות  והמעורבות מצידה תגביר את המחויבות. זהו מעגל הכרחי שמזין את עצמו מצד אחד ומייצר הכבדה בידול והכרה עצמית כחלק מהקהילה.

שלושת השלבים הראשונים , מהווים את הדבק. מה שמדביק את הפרט מהקהל להיות חלק מהקהילה. ככל שנרצה להגדיל את הקהילה כך נחזור על השלבים האלו . תפקידה להדביק ולהכניס עוד ועוד פרטים אל שערי הקהילה. אך על מנת שקהילה תוכל לעמוד במבחן הזמן עליה לחזק את היסודות עליה היא נשענת ולהפרות את הפרטים אשר מרכיבים אותה. להלן החלק של ה מ.ג.ע., אשר תפקידו להפוך  את החיבור של הקהילה ליסוד שמסוגל להחזיק לאורך זמן.  אם בשבלים הראשנים ביקשנו להגדיל את הכמות , זהו השלב שמחזק את איכות הקהילה ואת עוצמת הקשרים בין חבריה .

מיקוד, מדידה – יש להבחין ולהבדיל בין חברי הקהילה. לחלק אותם לסגמנטים על בסיס הקשר, מניע, מעורבות , עוצמת הקשר, רגישות , נכונות וענין. לא כל מי שמבקר באתר שלך , חבר בעמוד הפייסבוק שלך או אפילו קנה את המוצר שלך פעם או פעמיים הוא בהכרח חבר בקהילה שלך. האבחנה הזאת , מתסכלת/סיזיפית  ככל שתהיה היא המפתח לבניית קהילה מוצלחת ותוססת. צריך לזכור כי ניידות של הפרטים בין הסגמנטים היא אפשרית רצויה ומבורכת ומצריכה מיקוד מחדש מפעם לפעם. מאידך יש לזכור שלא כל מי שאתה רוצה בקהילה שלך ולא כל מי שרוצה להיות בקהילה אכן מתאים  לה ולכן אין טעם לאנוס את המציאות רק לשם הנראות. חוסר התאמה לא סולח ולא שוכח. לכן המיקוד הוא לא רק בתוך הקהילה עצמה אלא גם כלפי חוץ. הקהילה זקוקה להגדרה עצמית אשר תאפשר לה ולפרטים המבקשים והמבוקשים להבין מי בפנים ומי בחוץ.  התוצאה של המיקוד הוא חיזוק וחידוד משמעותי של כל שלבי ה ד.ב.ק ומחזק מבחוץ את היסודות עליהם מושתת הקהילה

גיוון, גירוי – סם החיים של הקהילה, הדם הזורם בעורקיה, הוא העניין והמעורבות שמגלים הפרטים שבה למתרחש בה והופכים זאת לעניינם. קהילה זקוקה לעולם תוכן רחב ומגוון אשר יאפשר את הגיוון של הפרטים המרכיבים את הקהילה והגיוון של הדעות  הפעילויות והדרכים בהם היא מבטאת את עצמה. כמו כל רקמה חיה קהילה זקוקה לדם חדש וגיוון הוא  המפתח לכך. קהילה אשר מקבלת על עצמה סטגנציה ומסגרת נוקשה של רעיונות דוברים  פעילויות ודעות היא קהילה שזמנה קצוב. היא משולה ליושב כורסה אשר מעדיף לא לצאת מ דלת אמותיו כל חייו על מנת שלא להתעייף ולא לעייף את הלב ולא לקלקל את הגוף . קהילה אמתית מנהלת ויכוחים, מתחבטת בדילמות, פועלת מתוך אינטרסים שונים ומסוגלת להכיל מגוון עצום של פרטים המגיעים ממקומות שונים ומרקעים מגוונים כל זמן שהם צולחים את התהליך שפרטנו בשלבים הקודמים.

ערך, עניין – זכות הקיום של הקהילה היא הערך שהיא מעניקה לחברים בה וזה אולי החלק החשוב ביותר שצריך להגדיר בבואנו להקים קהילה, רוצה לומר סוף מעשה במחשבה תחילה. הפרטים לעולם מונחים ערך עצמי סמוי או גלוי. הפרט בקהילה חייב תמיד להרגיש כי הוא מפיק ערך מהקהילה בה הוא חבר, גם אם הוא לא יודע להגדיר במדויק מה הוא