המלצות של לקוחות לטיול

המלצות של לקוחות לטיול

טל ושירה התארחו לאחרונה בצימר ישראל. השניים תושבי ירושלים סיפרו כי המסלול האהוב עליהם הוא "מעיינות הסטף", כמובן שהם משתפים את המסלול עם כולכם כדי שגם אתם תהנו. ככה זה אצלנו בצימר ישראל דואגים לכם לצימר, למסלולי טיול, וכמובן להמלצות חמות. תהנו..

רקע כללי:

סטף ממוקם על מורדותיו הדרומיים מזרחיים של הר איתן שגובהו 788 מטרים, בלב הרי ירושלים הנראים כאצבעות כף יד. "האצבעות" הן שבע שלוחות הרריות הנפרשות כלפי השפלה ממערב. כעת אנו עומדים בין נחל כיסלון מצפון ונחל שורק מדרום. נחל שורק מיוחד בצורתו ההררית והמפותלת, שלפי הסברה הרווחת היה נחל 'קדמון' שנוצר והעמיק את פיתוליו תוך כדי היווצרות  קמרי יהודה. בעודנו מסיירים מעל הנחל ניזכר בסיפור תנ"כי ידוע ודמות מפורסמת שהתהלכה בו, הלוא היא שמשון הגיבור ואהובתו דלילה אשר מקום מושבה היה נחל שורק.

באתר נמצאים שרידי התיישבות מלפני 6000 שנה ושרידי חקלאות מדרגות בני 4500 שנה. הכפר הערבי סטף ננטש במהלך מלחמת השחרור ובשנות ה-50 שימשו בתיו כמקום אימונים ליחידת 101 ולצנחנים והם עדיין עומדים בטרסה העליונה בסמוך לעין סטף. במורד ההר ניתן לראות כיצד התמודדו תושבי ההר במשך אלפי שנים עם תנאי האזור וכיצד הכשירו אלפי דונמים של מדרגות חקלאיות שעליהן גידלו בשיטת הבעל זיתים, גפנים ושאר עצי ארץ ישראל. במי שני המעיינות השקו תושבי הכפר את החלקות החקלאיות בשיטת השקיית השלחין.

בשנת 1985 שיחזרה קק"ל את שיטת עיבוד החלקות תוך שימור הנוף והתרבות החקלאית ההררית שאפיינה את הרי יהודה במשך אלפי שנים. השחזור מאפשר לנו להנות מטיול יפה, להכנס לניקבות מים ולחוש לרגע כמו בימי התנ"ך.

אפשרות ראשונה: מסלול לחובבי לכת - מחניון הסטף ,דרך עין סטף ובחזרה
דרגת קושי: בינוני. כולל ירידה ועלייה
משך הסיור: 3-2 שעות כולל הדרכה ומעבר בניקבת מים
נקודת מוצא וסיום: חניון הסטף העליון
אורך המסלול: כ-22 ק"מ במסלול המעגלי

תיאור המסלולמהחניון העליון של הסטף נתחיל לרדת בשביל בסימון  אדום, נעבור דרך מספר עצי אורן ועל ידם מקום ישיבה קסום אל מול מושב אבן ספיר והרי ירושלים, כאן נערוך תצפית מודרכת. נחצה את הכביש ונמשיך בדרכנו בירידה ב"שביל ישראל" אל תוך השמורה. בשלב זה יש להשגיח על הילדים ולהזהר מפני החלקה במדרגות הסלע הקטנות. תוך כדי נראה בצד השביל עצי שקד ועליהם שקדים רבים, סימן לכך שהם מרים ולא מומלצים למאכל.
לאחר כ-800 מטרים נבחין בשלט מימין לשביל  "לתצפית עופר", פינה יפה הצופה על  הכפר סטף ועל חלקות הבעל והשלחין שמסביבו, לזכרו של סג"מ עופר סטירונסקי, שנפל בעת מילוי תפקידו הצבאי. כאן ימתין מדריך שיעשה לנו הכרות עם צמחי האזור והחקלאות ההררית.
בהמשך הירידה נראה מימיננו שרידים גדולים של בתי מגורים שנשמרו היטב עוד מהכפר הערבי ששכן באזור. מהבתים נמשיך מעט ונעלה במדרגות לטרסה העליונה ולעין סטף. במעיין ניתן להיכנס עם פנסים לחדר הנביעה, להשתכשך קלות במים הרדודים ולהמשיך בזחילה בניקבת המים לטרסה שמעל בריכת האגירה. הכניסה לבריכה עצמה אסורה!
מכאן מומלץ לרדת מעט במדרגות לטרסות התחתונות, לראות את שחזור חקלאות השלחין ולפגוש במדריך שיספר על שיטות הגידול וההשקיה בימי קדם. כעת מה שנותר הוא לחזור בחזרה לחניון העליון. ליד עין סטף נתחבר לשביל עפר העולה ומוביל לחנייה התיכונה ולשביל הסלול. שימו לב! לא להמשיך במסלול היורד. בנקודה שהשביל הסלול נפגש עם כביש, נמשיך עם שביל עפר שסימונו כחול ונטפס עימו מעלה בין האורנים. נמשיך בדרכנו ונעבור מערת מגורים בסמוך לשביל, ובהמשך בור מים. בקצה השביל הכחול  נגיע לסימון האדום ונעלה בו חזרה לחניון העליון.                                  

https://www.teva.org.il/_uploads/imagesgallery/sataf.jpg